7 PRINSIP DALAM LATIHAN yang perlu anda fahami dan amalkan

7 prinsip dalam latihan yang perlu anda fahami apabila anda mula mendekatkan diri dengan latihan / senaman mahupun sukan. Cara terbaik untuk menjawab segala persoalan yang mungkin bermain difikiran anda adalah dengan lebih memahami prinsip-prinsip di sebalik latihan / senaman yang sedang anda lakukan untuk diperbaiki.

Berikut merupakan tujuh prinsip asas latihan yang perlu anda ingati dan fahami:

7 prinsip dalam latihan yang perlu anda fahami dan amalkan

INDIVIDU (INDIVIDUALITY)

Setiap orang adalah berbeza dan setiap orang memberi tindak balas yang berbeza terhadap latihan. Sebilangan orang dapat menangani jumlah latihan yang lebih tinggi sementara yang lain mungkin bertindak balas dengan lebih baik terhadap intensiti yang lebih tinggi. Ini adalah berdasarkan gabungan faktor-faktor seperti jantina, kemampuan genetik, dominasi jenis serat otot, faktor lain dalam hidup anda, usia kronologi atau atletik, dan keadaan mental seseorang.

PENGKHUSUSAN (SPECIFICITY)

pengkhususan adalah perkara yang bersifat peribadi. setiap individu adalah berbeza maka untuk meningkatkan kemampuan anda dalam sesuatu latihan juga adalah bersifat khusus dan berbeza. pengkhususan ini melibatkan beberapa faktor yang merangkumi jantina, kemampuan genetik, dominasi jenis serat otot, faktor lain dalam hidup anda, usia kronologi atau atletik, dan keadaan mental seseorang. Maka, latihan yang dilakukan haruslah mengikut matlamat masing-masing dan mengikut keadaan seseorang individu.

PERKEMBANGAN (PROGRESSION)

Untuk mencapai puncak kemampuan anda, anda harus menaiki tangga pertama sebelum dapat keluar dari tingkat 20 dan menatap pemandangan. Anda dapat melihatnya dari sudut kemahiran teknikal dan juga dari sudut usaha / jarak. anda boleh melihat perkembangan anda dari segi kebolehan anda dalam latihan. perkembangan boleh dilihat dari segi aspek bebanan, kelajuan / jarak larian anda, ketahanan badan anda dan juga penurunan berat anda.

BEBANAN (OVERLOAD)

Untuk meningkatkan kekuatan dan daya tahan, anda perlu menambahkan daya tahan atau masa / intensiti baru dalam usaha anda. Prinsip ini berfungsi selaras dengan kemajuan. Untuk menjalankan larian sejauh 10 kilometer, anda perlulah meningkatkan jarak dari sesi berulang dengan cara yang munasabah untuk meningkatkan penyesuaian otot serta meningkatkan kekuatan / ketahanan tisu lembut. Sebarang senaman yang mencuba dilakukan tidak lama lagi boleh menyebabkan kecederaan. Prinsip yang sama berlaku untuk latihan kekuatan dan kekuatan.

ADAPTASI ( ADAPTATION)

Dalam pelaksanaan senaman, tubuh badan manusia mudah terbiasa melakukan sesuatu senaman pada tahap tertentu. Penyesuaian ini menghasilkan peningkatan kecekapan, kurang usaha dan kurang kerosakan otot pada tahap itu. Itulah sebabnya ketika pertama kali berlari sejauh 5km anda merasa sakit, tetapi sekarang ini hanya pemanasan untuk latihan utama anda. Inilah sebabnya mengapa anda perlu mengubah rangsangan melalui intensiti yang lebih tinggi atau jangka masa yang lebih lama untuk meneruskan penambahbaikan. Perkara yang sama berlaku untuk menyesuaikan diri dengan latihan yang lebih sedikit.

PEMULIHAN (RECOVERY)

Tubuh badan kita tidak dapat memperbaiki diri tanpa rehat yang secukupnya. proses pemulihan memastikan badan anda tidak mengalami keletihan atau kecederaan yang berlebihan. Ramai diantara kita sering mengabaikan perkara ini. Pada asasnya, semakin banyak anda berlatih semakin banyak rehat yang diperlukan oleh tubuh anda, walaupun anda telah menyesuaikan diri dengan latihan tersebut. Anda digalakkan tidur selama 8 jam sehari hari bagi mendapatkan rehat yang mencukupi dan dapat membantu tubuh badan pulih sebelum latihan seterusnya

KEBOLEHBALIKAN (REVERSIBILITY)

Sekiranya anda menghentikan latihan tertentu seperti berlari sejauh 5KM, anda akan mula kehilangan keupayaan untuk bekerja menyelesaikan latihan tersebut. Otot anda akan mula atrofi dan penyesuaian sel seperti peningkatan kapilari (aliran darah ke otot) dan ketumpatan mitokondria akan terbalik. Anda mampu memperlahankan proses ini dengan mengadakan periodisasi (periodisation) latihan anda. Periodisasi bermaksud anda perlu melakukan penjadualan latihan anda. Periodisasi ini boleh merangkumi jenis latihan, bebanan latihan dan bilangan hari latihan yang akan dilakukan. Periodisasi ini juga amat penting bagi mengelakkan anda overtraining sepanjang atau semasa program latihan anda berjalan. Sebab itulah hampir semua jurulatih peribadi (personal trainer) meminta klien mereka untuk terus aktif sepanjang program latihan berjalan.

Prinsip kekhususan, perkembangan, bebanan, penyesuaian, dan kebolehbalikan adalah antara sebab anda perlu berlatih dengan kerap dan konsisten bagi meningkatkan prestasi anda. Terapkan prinsip-prinsip ini pada latihan anda untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai tubuh anda dan bagaimana mencapai kejayaan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *